Förnedrad i Mariebergs köpcentrum

Idag tog jag en runda ut till Mariebergs köpcentrum. Motivet var att jag eventuellt skulle köpa någonting nytt snyggt till kvällens fest och så hade jag stora förhoppningar att få till en klipptid. Jag lyckades och jag ska delge er mitt äventyr i den, för mig, stora gallerian.

Jag bussade ut mig i den kalla lördagskylan och hittade ganska snabbt två salonger. Ironiskt nog bredvid varandra. Jag valde den med minst kunder. Varför vet jag inte och jag var vid tidpunkten helt omedveten om att jag en halvtimme senare skulle bli förnedrad.

Frisören som skulle få äran att klippa mig var en brunhårig skönhet, som om hon fötts i ett annat land säkerligen jobbat med försäljning inom ett helt annat serviceområde, och det klickade med en gång. Jag satte mig snällt i hennes stol och berättade hur jag ville bli klippt. Hon började klippa och jag hade knappt hunnit sätta mig till rätta i stolen innan hon med säkerhet deklarerade att jag minsann inte var från Örebro. -Eh, nej, svarade jag och berättade stolt (landskapet är det faktiskt inget fel på) att jag var från Småland och Hultsfred.

 - Jag trodde ni pratade värre...

Jasså, du tycker jag pratar illa, svarade jag. Nä, men grövre då, försökte hon urskuldrande. Ni ska väl nästan prata skånska om ni kommer från Småland? Åh, nej sa jag, det är rätt stor skillnad på skåningar och smålänningar - på flera plan. Nu hade hon tydligen småländska vänner som tydligen pratade skånska.

Vi pratade på och vi diskuterade allt ifrån politik (vi skulle båda rösta rött i valet i september eftersom vi tyckte att rött är en mycket finare färg än blått. Blått finns det dessutom mycket av - både himlen och allt vatten (jag vet att vattnet inte är blått men vi säger det för nu). Hon hade också varit i Thailand och hon tyckte, trots allt, att vi hade det rätt bra här i Sverige även om statsministern är grovt överbetald. I Thailand kunde hon inte ens försäkra scootern som hon hyrde. Ett i-landsproblem muttrade jag, "stackars rika lilla flicka", tänkte jag.

Vi var rörande överens om mycket men hon spelar säkert samma spel med alla kunder. Dock var hon en frisk fläkt och jag har nog aldrig pratat så mycket med en frisör under en halvtimme som idag. Jag har dessutom aldrig haft någon som jag gärna skulle låta dammsuga min lägenhet heller. Eller, det har jag nog fast då hade de fått dammsuga av helt andra skäl...

När vi började bli färdiga, eller det var ju rättare sagt hon som började bli klar, jag gjorde inte så mycket mer än bidra till stämningen, frågade hon varför jag använder gelé i håret. Ja, stönade jag fram. Jag vet inte? Lyssna nu mina kära läsare, nu kommer dagens andra förnedring. 

 - Det är bättre att använda vax, och då det som är matt - inte det glansiga. Det matta vaxet är mer fylligt och är bra att använda om man är tunnhårig eftersom vaxet ger håret mer volym.

Tunnhårig? Hallå, frisörskan, jag vet att jag är tunnhårig men om jag hade velat dölja det hade jag väl köpt en tupé eller nåt. Hmprf!

Summa sumarium var det en trevlig klippning, kommentarerna till trots, och hon hade ju flera goda sidor. Röstar rött och förresten så fick jag en redogörelse var allt folk bor i Örebro. Rikemansmänniskorna finns på Öster och de vilda och bra ungdomarna på Väster - alltså mitt område. 

Nog om henne nu. Ikväll blir det coachfest hos en kollega. Very nice indeed. Dock har man lite att göra tills dess så jag har faktiskt inte tid att prata med er mer. Men ni får ha en trevlig lördagkväll och glöm inte bort Jonsson och Acos guldjakt klockan 22:00 ikväll...

 

 


Kommentarer
Postat av: evelina

Vadå, vad ska du göra tills dess? Vaxa håret? :P nä skojar bara! Skön frisör du hittat :P Haha...man säger att man vill att folk ska vara ärliga, men sen när de väl uttalar sig, ja då önskade man att de inte sagt något ;) Ha de så kul ikväll :) Klart man inte missar guldjakten!!! kram kram

2010-02-13 @ 15:35:20
URL: http://[email protected]
Postat av: malin widén

haha fasen vilken rolig frisörska.

Måste nog ta och tipsa dig om lite billigare frisörer, för de på mariebeeg är fasen de dyraste.

2010-02-13 @ 16:09:37
URL: http://familjenwiden.blogg.se/
Postat av: Peter

Malin: Jag betalar gärna lite mer för att få henne pilla i mitt hår ;)

2010-02-13 @ 16:15:09
URL: http://pilsnerfilm.blogg.se/
Postat av: Eva

Jag visste inte att du var tunnhårig!!

2010-02-13 @ 17:59:51
URL: http://evottpevott.blogg.se/
Postat av: Peter

Eva: Då är det kanske dags att du köper de där glasögonen du borde köpt för länge sedan ;)

2010-02-14 @ 00:41:41
URL: http://pilsnerfilm.blogg.se/
Postat av: sara

Jag läste med spänning och hoppades att du skulle skriva det jag ville läsa, att du fixat en dejt, men icke:(

2010-02-15 @ 18:28:47
Postat av: Peter

Jo, jag tycker också "förnedring i Marieberg..." passar ihop med att jag i samma veva skulle hittat en dejt ;)

2010-02-15 @ 20:05:36
URL: http://pilsnerfilm.blogg.se/
Postat av: sara

Man kan ju alltid hoppas:). Allt dåligt har ju något gott med sig sägs det....

2010-02-16 @ 13:51:13
Postat av: Mia

He he he....vilken ROLIG läsning!!!

Hur många burkar matt vax köpte du sedan???

Kram

2010-02-27 @ 16:02:16
URL: http://mia71.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Egen Bloggadress:

Jo, det var en sak jag ville säga...

Trackback