Dagens namn är Oscar

Nu har man varit vaken i drygt tre timmar och avverkat årets oscarsgala på Kanal 9. Den stora snackisen inför galan var Camerons heta fajt med ex-frun Kathryn och hennes The Hurt Locker. Många trodde James skulle krossa sin forna fru men det blev tvärtom.

Är det bara en slump att det idag är internationella kvinnodagen när Bigalow blir den förste kvinnliga regissören att vinna det åtrovärda regipriset i Hollywood.

Vad kan man annars säga om priserna?

Bästa animerade film blev inte otippat Disneys Up och där hade jag hellre sett Coraline som vinnare men man kan inte direkt mäta sig med Disney. En av kvällens mest givna vinnare blev Christoph Walz för sin geniala rollkaraktär i Inglorious Basterds som faktiskt var den enda vinnaren ur det gänget. Jag såg filmen Crazy Heart så sent som i förrgår och den har redan hunnit bli en favorit och ska omedelbart inköpas efter releasedatumet. Filmen vann priser för bästa soundtrack samt bästa manliga huvudroll; Jeff Bridges.

Svenske Ottosson knep faktiskt två (2!) gubbar efter sin insats med ljudet i The Hurt Locker. Grattis skåning!

Sandra Bullock vann pris för bästa kvinnliga skådis. Vad man kan säga om det? Well, i mina ögon inte rätt vinnare men vad ska man tro när hennes 6 000 kollegor röstar. Jag såg en rättvis vinnare i Gabourey S..tja ni vet tjejen i Precious. Men okej, det blev Sandra som vann istället. Bullocks!

Bästa dokumentär blev The Cove. En av kvällens mest rättvisa segrare. En seger för delfinerna också.

Avatar tog hem de tekniska priserna och jag har inget att invända mot det bortsett från att jag tycker att, om man set till att göra världens mest inkomstbringande film, James Cameron skulle vunnit priset som bästa regissör.

Bästa film. The Hurt Locker. Men snälla. Det är en väldigt bra film men vad hände egentligen med Inglourious Basterds? Klockren vinnare i mina ögon. Fast så har jag ju också glasögon...

Snart dags att gå till jobb..


Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (visas bara för mig)

URL/Egen Bloggadress:

Jo, det var en sak jag ville säga...

Trackback